Hyvä sanoma tavoittaa tavoittamattomilla alueilla

27.7.2020

Eräs työntekijämme kertoi palattuaan Keski-Aasian matkaltaan: ”Kun olimme luovuttaneet kirjamme kristityn perheen pienessä kerrostalo-huoneistossa, perheen rouva tarjosi meille teetä. Kerrottuaan maansa tilanteesta tämä kristitty perheenäiti sanoi: ‘Kun te tulette tänne vainojen keskelle meitä tervehtimään, niin se kertoo meille, ettei meitä ole jätetty yksin. Teidän vierailunne muistuttaa meitä, että olemme osa maailman-laajuista Kristuksen perhettä. Teidän tuomanne Jumalan sana on meidän kansamme ainoa toivo, joka voi saada aikaan muutoksen.’”

Kirjallisuutta Keski-Aasiaan

Idän kirjallisuustyössä Kansanlähetys tukee kristillisen kirjallisuuden painamista Keski-Aasian kansoille. Vuoden 2019 painosuunnitelmassa oli tuottaa kirjallisuutta kuudella eri kielellä yhteensä noin 113 400 kappaletta. Tästä jäi toteutumatta 40 500 kappaletta (joista traktaatteja on 30 000). Ne on tarkoitus painaa vuoden 2020 aikana.

Tämä kirjallisuus muodostuu lasten kuvaraamatuista, lapsille, nuorille ja aikuisille tarkoitetuista traktaateista, kirjasista, kirjoista, lehdistä ja kalentereista. Niitä jaetaan alueilla, joilla sellaisia painotuotteita ei juuri ole saatavilla ja joilla kristittyjä usein syrjitään ja vainotaan.

Raamattuja vainotuille kristityille

Pieniä eriä Raamattuja ja Uusia testamentteja on saatu toimitettua kristityille sellaisille alueille, joilla he elävät ankaran vainon alla. Osa Keski-Aasian kristityistä asuu niin kaukana seurakunnista, ettei heillä ole mahdollisuutta osallistua seurakuntien toimintaan. Näille kristityille on kuluneen vuoden aikana voitu toimittaa Raamattuja ja hengellisiä opetuksia äänitallenteina.

Kirjallisuustyö Itä-Euroopassa

Vuonna 2019 Päivi ja Niilo Räsäsen kirjoittama Avioliitto – Mistä on kysymys? -kirja käännettiin romaniaksi ja unkariksi. Romaniassa tätä kirjaa painettiin 2 000 kappaletta ja Unkarissa 1 500 kappaletta. Romaniassa julkaistu kirja oli ensimmäinen Kansanlähetyksen maassa tuottama kirja. Slovakiassa Räsästen kirjan käännös on saatu valmiiksi ja kirja on tarkoitus painaa heti, kun maan koronarajoitukset sallivat kirjallisuuden levittämisen. Puolassa Avioliitto-kirjan käännös valmistui toukokuussa ja kirja on menossa painoon lähiviikkojen aikana. Tämän lisäksi Puolassa olemme sopineet Leif Nummelan kirjoittaman Raamatun punainen lanka -kirjan tuottamisesta. Kirjan käännöstyöt pitäisi aloittaa vuoden taitteessa.

Genesis gagauziksi

Kansanlähetys tukee taloudellisesti Ensimmäisen Mooseksen kirjan kustantamista ja painamista gagauzin kielelle. Ensimmäiset gagauzinkieliset Uudet testamentit painettiin vuonna 2006. Kolme vuotta myöhemmin Uudesta testamentista tehtiin toinen painos. Gagauzinkielinen Lasten Raamattu valmistui vuonna 2011. Lasten Raamattu painettiin tuolloin sekä kyrillisin että latinalaisin kirjaimin.

Nyt Kansanlähetys saa olla mukana tässä historiallisessa hetkessä rahoittamassa Ensimmäisen Mooseksen kirjan painamista gagauzin kielellä. Jos Jumala suo, niin tänä kesänä gagauzit saavat ensimmäistä kertaa elämässään lukea omalla äidinkielellään, kuinka ”Alussa loi Jumala taivaan ja maan”!

Valtaosa gagauzeista asuu Etelä-Moldovassa Gagauzian autonomisessa tasavallassa. Tämän lisäksi heitä on muun muassa Ukrainassa ja Bulgariassa. Kaikkiaan gagauzeja on Euroopassa noin 170 000.

Yhdessä saamme paljon aikaan

Me haluamme järjestönä tehdä työtä, että kaikilla Keski-Aasian ja Itä-Euroopan asukkailla olisi mahdollisuus kuulla ilosanoma Jeesuksesta.

Kiitämme kaikkia teitä, jotka olette mukana idän kirjallisuustyössä rukouksin ja lahjoituksin, näillä Apostolien tekojen sanoilla: ”Rukouksesi ja almusi ovat uhrina nousseet Jumalan eteen, ja hän on muistanut sinut.” (Ap. t. 10:4) 

Teksti: Idän kirjallisuustyö

Lahjoitustiedot ovat tämän artikkelin alapuolella.

Ota yhteyttä

Peltola Teijo

apulaislähetysjohtaja. Kansanlähetyksen lähetystyön strateginen suunnittelu ja operatiivinen johtaminen, kansainväliset verkostot. Lähetysteologia, koulutusyhteistyö, juutalaistyö, vs. aluekoordinaattori liikkeellä olevat kansat, Etiopia (kummityö ja Jimman koulutuskeskus), Keski-Aasia ja Tansania

teijo.peltola@sekl.fi

+358 44 447 7895

Tule mukaan Idän kirjallisuustyöhön!

Tue kirjallisuustyötä. Voit lahjoittaa oheisen painikkeen kautta tai tilisiirrolla tilille FI14 5043 1920 0034 52 tai jollekin muulle sivun alareunassa luetellulle tiliille viitenumerolla 70807.
Jumalan siunausta sinulle ja kiitos lahjastasi!

Lahjoita

Share This