KORONAEPIDEMIAN VUOKSI OLEMME SIIRTÄNEET TÄMÄN TAPAHTUMAN SYYSLUKUKAUDELLE 2020. TARKEMPI PÄIVÄMÄÄRÄ ILMOITETAAN MYÖHEMMIN.
Pelimekaniikka puhuu enemmän kuin tuhat kuvaa. Mielikuvituksella tehty peli onkin tehokas väline vuorovaikutukseen.
Pelimekaniikka on ikään kuin pelin sisäinen luonnonlaki, josta seuraa se, miten pelaaja peliäsi pelaa. Tutustumme erilaisiin pelimekaniikkoihin ja niiden ”sielunelämään”. Millainen pelimekaniikka puhuttelee ja miten?
Salattu Jumala, joka kuitenkin ilmoittaa meille itsestään monin tavoin, puhuu ihmisille monenlaisten mielikuvien kautta. Mielikuvitus on tehokas ja tärkeä väylä vuorovaikutukseen ja sitä kautta monenlaisten asioiden, kuten tunteiden, käsittelyyn. Miten vaikkapa lähestyä ihmistä, joka ei kykene ottamaan vastaan tavanomaista arkista apua henkisiin haasteisiinsa? Tarina ja mielikuvitus saattaa antaa välineet kohtaamiseen ja tunnelukkojenkin avaamiseen.
Viikonlopun teemoina ovat:
- Pelimekaniikkojen tarkastelu ja kokeilu
- Maailman ja tarinan luonti
Tarkoituksena on tarjota pelinkehittäjälle työkaluja oman mielikuvituksensa aktivointiin. Miten luodaan taianomainen maailma, joka herättää pelaajan mielenkiinnon? Pelisuunnittelijan oma mielikuvitus on avain siihen, että hän osaa tehdä rikkaita teoksia käydäkseen vuorovaikutusta pelaajansa kanssa.
Tärkeässä asemassa on myös pelaajan ja pelihahmojen välinen vuoropuhelu. Tutustumme tapoihin, joilla pelikehittäjä voi aktivoida mielikuvitustaan luomaan mielenkiintoisia maailmoita, hahmoja ja tarinoita, jotka puhuttelevat pelaajia.
Samalla kun käsittelemme pelisuunnittelun keskeisiä osa-alueita, asioita opetellaan katsomaan uudenlaisista näkökulmista: Miten pelimekaniikka voi puhua enemmän kuin tuhat kuvaa? Voiko pienikin peli sisältää suuren merkityksen? Tule tutustumaan näihin syviin teemoihin ja sukeltamaan mielikuvituksen taianomaisiin vesiin!
Viikonloppuna tehdään ryhmissä omat peliprototyypit digitaalisella alustalla (Unity). Harjoittelemme pelisuunnittelun keskeisten elementtien käyttöä ja kehittelemme omia ideoita. Opimme myös yleisesti lisää peleistä tämän prosessin kautta.
Kouluttajana viikonlopussa: Miika Vihersaari (DI, työskennellyt pelisuunnittelualalla).
Tapahtuman järjestelyistä vastaa Miika Vihersaari ja Kansanlähetysopiston kurssivastaava Markus Korri.
Viikonlopun osallistujat tekevät ennakkotehtävän. Tarjoamme ilmoittautuneelle valmistautumismateriaaliksi pelin The Beginner’s Guide. Pelin pelaaminen vie noin kaksi tuntia aikaa ja sen toivomme kaikkien osallistujien pelaavan ennen viikonloppua. Pelin latauskoodin lähetämme ilmoittautuneen sähköpostiin pian ilmoittautumisen tekemisen jälkeen.
Katso lisää Subcreation –konseptistamme >>
Perjantai
17.00 Päivällinen ja ilmoittautuminen
18.30 Johdanto aiheeseen ja keskustelua ennakkotehtävän pohjalta.
20.30 Iltapala ja saunat
Lauantai
08.00-09.00 Aamupala
09.00 Omien pelien teon aloitus ryhmissä.
12.00 Lounas
13.00 Omien pelien tekoa.
14.30 Kahvi
15.30 Pelien viimeistely ja pelitestauksen aloitus.
17.00 Päivällinen ja tauko
18.30 Omien pelien pelitestausta ja keskustelua.
20.00 Iltapala ja saunat
Sunnuntai
08.00-09.00 Aamupala
09.00 Työskentelyä. Loppupalaute ja keskustelu.
12.00 Lounas
13.00 Jumalanpalvelus
14.30 Päätöskahvit