Kansanlähetyksen mediatyö tuottaa vuosittain satoja jaksoja radio-ohjelmia ja podcasteja. Ohjelmamme Radio Deissä keräsivät viime vuonna 52 000 viikoittaista kuuntelukertaa. Kuuntelijoiden suosikki oli Raamattuavain, joka tarjoaa raamattuopetusta arkiaamuisin kello 7.03 ja uusintana iltaisin eri aikoina. Ohjelmalla oli 32 000 kuuntelukertaa viikossa.
Radio Dein kuuntelijatutkimuksissa on usein noussut esiin, että kuuntelijoita kiinnostavat eniten juuri raamattuopetusohjelmat ja kristinuskon ydinopetukset. Samoin on tiedossa, että noin 40 prosentilla viikoittain kuuntelevista ei ole säännöllistä seurakuntayhteyttä.
– Ihmiset janoavat ymmärtää Raamattua, saada hengellistä leipää ja opetusta. Kiinnostus kanavamme raamattuopetusta kohtaan kertoo myös, ettei sitä ei ole tarjolla muualla. Raamattuopettajia on vähän, ja seurakunnat tarjoavat opetusta hyvin niukasti, Radio Dein varatoimitus- ja myyntijohtaja Lauri Nurminen sanoo.
Hän korostaa myös sitä, että radion kautta opetuksia on vaivatonta kuunnella. Erityisesti varttuneemmille ihmisille radio on monesti ainoa väline, jota he pystyvät helposti kuuntelemaan.
Radio Dei perustettiin vuonna 1997, ja Kansanlähetyksen ohjelmat tulivat kanavalle heti vuosituhannen vaihteessa. Kansanlähetyksen uusimpana mediakumppanina on Radio Patmos. Kansanlähetyspäivien päälavan koko ohjelma oli viime vuoden tapaan kuunneltavissa Radio Patmoksella heinäkuun ensimmäisenä viikonloppuna.
Suurin osa Kansanlähetyksen radio-ohjelmista ja podcasteista äänitetään Kansanlähetyksen Lähetyskeskuksessa Ryttylässä, josta ne editoinnin jälkeen välitetään radiokanaville ja podcast-palveluihin. Vaikka evankeliumi on ilmaista, eikä ohjelmien kuuntelu maksa mitään, niin niiden tuottaminen ja jakaminen radiossa sekä podcastpalveluissa maksaa. Kansanlähetyksen mediatyö on täysin yksityisten lahjoittajien tuen varassa.
***
Tutkimus: Radio tavoittaa edelleen
Finnpanelin Kansallisen Radiotutkimuksen mukaan 4,3 miljoonaa suomalaista kuuntelee radiota viikoittain. Viime vuonna radiota kuunneltiin päivittäin runsaat kaksi tuntia.
Valtaosa eli jopa 70 prosenttia suomalaisten audion kulutuksesta on radion kuuntelua. Podcastien kuuntelun osuus on viisi prosenttia ja muun audion, kuten musiikkipalveluiden, äänikirjojen sekä CD-levyjen ja vinyyleiden kuuntelun osuus on 25 prosenttia. Podcastien ja muun audion osuus on 9–24-vuotiaiden keskuudessa radion kuuntelua suurempi. Vanhemmissa ikäryhmissä sen sijaan korostuu radion kuuntelu.
Teksti: Marja Neuvonen
Kuvassa viime vuoden Kansanlähetyspäivien telttastudiossa Kansanlähetyksen mediakoordinaattori Mika Järvinen (vas.) yhdessä Asta Vuorisen sekä Eevi ja Joni Vuorenmaan kanssa. Kuva: Mika Järvinen
Artikkeli on julkaistu Kansanlähetyksen Suuressa mukana -lehdessä 17.6.2025.
***
Kuuntele radio-ohjelmia ja podcasteja
Löydät kaikki Kansanlähetyksen radio-ohjelmat ja podcastit tallenteina Kansanlähetysmediasta osoitteessa klmedia.fi.
Mukavia kuunteluhetkiä sinulle!